Blog Image

CalleTri

Om bloggen

Skriver för att reflektera och ev. kanske intressera och inspirera.

Race report Laponia Triathlon

Tävling Posted on Wed, July 20, 2016 14:28:29

Hej igen. Länge sedan nu. Har inte hunnit skriva något sista tiden. Har heller inte fått några direkta uppslag. Nu har jag dock det: Laponia Triathlon 2016 Race Report! Ironmandistans i midnattssol!

Egentligen var familjens tanke att inte köra långdistans i år med tanke på tillskottet men den här tävlingen kunde vi inte missa!
Förberedelserna var väl som de är för en pappa till en 4-månaders flicka; störda och otillräckliga. Men det var en del av planen. Jag hann inte sova något underd agen vilket kanske hade behövt med tanke på att starten gick vid midnatt… Lägg på det 4 dagars bilresa upp innan 🙂

Stämningen kring loppet var på topp. Tight, härlig familjär stämning. Snackade en hel del med MP från GBG när vi förberedde oss. Pratade med många om klädval. Vad skulle man ha på sig? Aktuell fråga skulle det visa sig.
Starten gick – långsamt… De vassa stenarna vi skulle springa på ut i vattnet gjorde att alla fick ta det ganska varligt. Måste sett komiskt ut! Simningen var den finaste jag någonsin gjort! Spegelblankt vatten. Åt ena hållet såg man Dundret och vid nästa andning dök solupp/nedgången upp ovanför vattenytan! Fullständigt magnifikt! Jag simmade på i ett tempo som kändes ok med tanke på min något bortslarvade simning i vår. Varierade kadens och längd på tagen en del. Sparkade extra då och då. Speciellt inför varvningen. Kom upp ur vattnet precis efter MP. Tog en klunk vatten sen i sjön igen. Andra varvet var mer ensamt. Alla var utspridda. Den här simningen var den lättaste (inte snabbaste) jag gjort!

In i T1. Gjorde bedömningen att jag borde vara mitt i fältet som vanligt. Torkade av mig lite. Krånglade på armvärmare och cykeltröja utanpå tridräkten. Fick på handskar. Ut från T1 och iväg. Första kilometern var på en cykelbana av grus. Tog det lugnt. Försökte äta lite. Såg att MP var framför. Väl ute på vägen mot Porjus kändes allt bra. Vinden i ryggen. Lite kall men bra ben. La mig runt min bestämda effekt och körde. Var snart förbi MP. Sa till honom att Nu kör vi! Mina föräldrar och svärföräldrar kom snart ikapp med bil. Tyvärr ingen Lena 🙁 Det gick helt enkelt inte att dra upp M mitt i natten. Förhoppningsvis skulle de komma ikapp till löpningen och målgången! Hade en härlig känsla om än något svalt… Alla hejarop hjälpte, blev omkörd så som jag brukar. Inget konstigt. Bara att köra på. Snart bar det av upp mot Stora Sjöfallet och Ritsem. Forfarande bra väg. Hade varit lite orolig. Nu var vinden inte i ryggen längre. Det började bli mer än svalt. Fötterna tappade känseln snabbt.
– Inget ovanligt, tänkte jag. Glad att jag tog handskar.
Jag har ganska svårt att urskilja när och var allt hände men snart tappade jag ordentligt med energi. Jag började frysa ordentligt. Hade lite tidigare bestämt mig för att gå ner 10-20W för att spara lite. Jag började få svårt att ligga i tempoställning. Blev omkörd av allt fler. – Det släpper snart. – Hälften kört! Ropade de till mig. Han prata några ord med en kille som körde om.
– Hur är det, frågade han.
– Det är ok, men fryser helt galet och nacken gör ont.
– Det släpper. Snart får vi springa svarar han.

Efter en Aid station ser jag honom vid vägen. Kisspaus. Känner efter men inser att jag har ingen känsel där… Jaja behöver inte stanna och kissa då i alla fall.
Sofie Lantto kör om. Hinner imponeras över att jag hållt henne bakom mig till nu. Hon frågar hur jag mår. Svarar att jag fryser och rätt säker på att meningen innehöll någon svordom. Hon peppar och kör vidare. Ser att hon har mer kläder på. Smart…
Resten av loppet är en plåga i 20-25km/h. Jag stannar vid langningen i Stora Sjöfallet. De frågar om jag ska bryta. Första gången jag fått frågan! Hittar en tröja i min följebil. Drar på den. Men det är för sent. Det skulle jag kommit på tidigare. Massor av folk passerar mig under tiden. Hoppar på igen. Känns bättre men helt tom på energi. Nu blir vägen ordentligt skadad med. Jag är stel och frusen och känner mig inte säker längre. I dessa backarna med vägskador kan vad som hända. Jag började fundera på att kliva av. Aldrig DNFat tidigare. Kör på någon eller ett par mil till. Sen händer det. Jag kliver av. Jag hade inte energi och kände mig inte säker nog. F#&%@*n!

Hoppade in i mamma och pappas bil. Hängde på cykeln och drog till T2 för att hämta prylarna där, sen till målet för dusch och ännu fler grejor. Finito. Hem. Försvann snabbt.

I efterhand har jag haft blandade känslor. Smart att hoppa av när jag vlev halvrädd på cykeln. Jag var ändå för tom för att springa.
Men det tydligaste känslan är att jag borde tagit mig de 2 milen till T2. Jag borde testat att springa. Så är det… Jag är en erfarenhet rikare.
Min analys är att klädvalet inte höll värmen i kroppen. Jag borde nog fått av de blöta kläderba och fått på torra och vindtäta kläder. Jag underskattade nattemperaturen. Att jag frös gjorde att jag tappade massvis med energi och dessutom hamnade i en loop där jag inte åt något för att jag frös. Där är jag just nu… En erfarenhet rikare men det var surt att åka över hela Sverige för att lära sig något!



Tungt nu

Träning Posted on Mon, April 11, 2016 22:06:35

Hej bloggen. Det var länge sedan nu! Har hänt en del sen sist… Jag har blivit pappa! Det är helt fantastiskt och helt underbart. Man har ett litet knyte att ta hand om och göra allt det bästa för. Det är verkligen något alla borde få uppleva! Tänk att få följa hela uppväxten!

För tillfället är hon inne i en ganska jobbig period. Hon verkar ha problem med magen eller något annat i det systemet och kan skrika sig igenom en hel dag. Jag hör ju inte allt av det eftersom jag jobbar men det sliter. Vi måste hjälpas åt så gott det går att få henne att må så bra det går. Det gör att jag i alla fall försöker hjälpa till så mycket jag kan efter jobbet.
Då blir det inte så mycket tränat. Förra veckan blev det 3 pass… Så länge M mådde bra kunde jag träna på helt ok. Det varade i 2 veckor. Nu får vi se hur länge detta håller i sig.
Det är svårt att inte må dåligt av att inte träna när man är van att göra det nästan varje dag. Det är svårt att inte fundera på hur mycket man tappar vecka efter vecka inför sommaren. Men jag visste ju om detta. Det var en förutsättning. Ändå blir huvudet fundersamt. Jag funderar på hur och var jag kan lägga in träning men det ska funka med liv och jobb med. Jag ska försöka få in mer träning på väg till och från jobbet. Kanske även något luchpass då och då. Men framför allt måste jag få kroppen att inse att träning är det som kommer sist nu. Jag vet det och älskar livet som det är men mitt huvud och min kropp blor helt enkelt grinig av det…

På återhörande



Vägen tillbaka

Träning Posted on Sat, March 05, 2016 10:05:12

Helt klart ett tag sedan jag skrev och reflekterade. Livet har varit fullt av annat, som planering av att bli föräldrar t.ex… smiley
Träningen har flytit på OK men jag har inte fått till periodiseringen som jag vill. Mycket jobb och framför allt konstiga jobbtider har spökat. Det har mer handlat om att träna så mycket man kan….
Löpningen rullar på förvånansvärt bra! Både långpass och intervaller känns bra med tanke på vilket fokus jag har kunnat ha sista tiden. Min kropp verkar hålla för att springa långt! Simningen lider fortfarande! Jag har simmat för lite och helt tappat uthålligheten. Tycker mig ändå kunna se att tekniken sitter där så länge jag orkar. Kan göra riktigt snabba tider om jag bara är pigg och orkar hålla fokus.

Sedan senaste inlägget har jag dessutom gjort ett riktigt kul och intressant cykeltest på Aktivitus Testklinik. Fick ett avancerat cykeltest + VO2max test av min underbara fru i julklapp (inte alla som skulle uppskatta det tror jag smiley). Meningen var att köra det i början av året men förkylning stoppade mig. Riktigt nyttigt att få svart på vitt hur man presterar och var man har sina svagheter. Blev ett riktigt ömt ringfinger med efter ca 10 blodprov på 20 min! Resultaten visar i alla fall att jag har en ok VO2max och att min mjölksyratålighet och FTP är OK för en motionär men det finns saker jag vill jobba på. Fick lite tips, bl.a. att jobba på att boosta min aeroba tröskel, och funderar på om ett test inför Laponia Triathlon i sommar inte är på sin plats? Vore bra att se var man “borde” ligga för att hålla under hela loppet. Och vore kul att se hur jobbet under våren betalar sig. Allt kommer dock bero på hur träningen flyter på med en ny liten familjemedlem.

Under närmaste veckorna (dagarna till och med!) blir det fokus på simningen för att få kroppen att förstå att de musklerna inte bara kan gå och vila. Jag behöver få kontinuiteten och hitta tillbaka igen. Jag känner att min simning är ok, men den får inte bli sämre! Fokus under våren är kvalitet på cykeln och långpass på både cykeln och löpning. Mycket brick låter det väl som? smiley

Vi hörs igen bloggen!



På gång igen?

Träning Posted on Mon, February 08, 2016 08:17:34

Jag har ju inte varit på topp sista tiden… 1v förkylning, 1v semester och sen 1v med jobb på annan ort och inga egentliga möjligheter till träning. Galet vad man rasar snabbt. Jag har tappat något våldsamt dessa veckor. Simningen känns OK men jag har ingen styrka. Löpningen är godkänd, men inte klippet som innan. Cyklingen är helt under isen!

Jag är inte nära av min tröskel som jag hade i början på januari. Nu kämpar jag varje pass med att hålla någon respektabel nivå över huvud taget. Det är ju extremt frustrerande. Det var ju inte här jag var!

Just nu försöker jag gå tillbaka till det jag gjorde bra i höstas; lägga in minst ett styrkepass för benen i veckan, köra på med klubbens cykelpass och mer löpintervaller. Benstyrkan känns som prio just nu. Tydligt att det är det som fattas på cykeln. Hjärta och lungor finns ändå där.

Nu är tanken att det blir en hård vecka och därefter en väldigt lätt. Allt enligt min periodisering. Bara att hålla ut och komma tillbaka. Det är i sommar jag ska vara bra!

Approaching Stora Sjöfallet.
Fokusera på målet!



Irriterande bakslag

Träning Posted on Wed, January 13, 2016 13:57:44

När allt går på topp och man känner att man har flytet och strukturen, så kommer givetvis alltid ett bakslag. Jag körde på bra fram till jul, återhämtningsveckan sammanföll lämpligt med julfirandet och sen körde jag igång v1 och v2 i min periodisering. Sen kom förkylningen… Nu har jag inte tränat ordentligt på snart en vecka. Fick ställa in mitt Aktivitus testpass igår. Det känns motigt. Nu måste man ta sig in i den perfekta rytmen igen. Nu kommer jag vara iväg 2 veckor där det blir sparsamt med triathlonträning. Hoppas på en del skidor och ev styrketräning. Efter det blir det testpass och sedan starta om igen. Kanske blir bra trots allt.



Summering 2015

Träning Posted on Mon, January 04, 2016 11:35:46

Till slut var det då dags att summera 2015. Ett år då det hände mycket, inte bara inom träning- och tävlingsvärlden. Tur var väl det för träning och tävling gick inte direkt perfekt under året!

Av någon anledning hade jag anmält mig till Öppet Spår igen, efter ett katastrofalt 2014. Det bestod enbart av historiskt bra fäste och obefintligt glid tillsammans med för varmt väder. Jag antar att det var någon sorts revanschlusta som fick mig att trycka på anmälningsknappen igen.
Träningen inför ett Vasalopp har för mig varit de positiva upplevelserna. Det är riktigt bra träning under vinterperioden och snö och kyla blir rätt trevligt. Höjdpunkten är såklart veckan i de svenska fjällen där man får gå all in och köra så mycket man bara kan på en vecka. Underbart!
De negativa upplevelserna har jag nu från 2 Vasalopp (Öppet Spår). 2015 blev precis som 2014 en katastrof. Denna gång med bra glid och noll fäste. Dessutom ännu varmare och blötare. Tiden blev ännu sämre och under våren hade jag inte en tanke på att anmäla mig igen.
Tittar man på min träning under vintermånaderna så har jag kunnat se under 2014 och 2015 att jag tvingas jaga mycket snö under dec-feb och annan träning blir lidande. Skidåkningen tar mycket tid. Den ska jag bara köra för att det är kul nu!

När jag tittar tillbaka på statistiken syns det tydligt att jag tränade alldeles för dåligt under vintern och våren. Där la jag inte alls någon grund för det som skulle komma under sommaren. Jag kan dock inte direkt klaga. Anledningen var till stor del att jag och min fru gifte oss under våren och det krävde sin rättmätiga tid av planering och förberedande. Inget jag vill ha ogjort!

Sommaren började kallt! Första tävlingen var Växjö Triathlon. Värmen hade inte riktigt kommit och det bestämdes faktiskt bara minuter innan start att det skulle bli avkortad simning. Skönt för en kruka som mig, men ändå synd då det blir svårare att jämföra prestationen med 2014. Detta blev det första riktiga provet av min axel sedan jag åter igen dragit den ur led i november 2014 och inte simmat något förrän i april.
Jag var väldigt nöjd med cyklingen i Växjö och även löpningen satt ok, men jag kommer vara starkare 2016!

Halmstad Triathlon i juni blev årets höjdpunkt prestationsmässigt. Jag gjorde en blek simning men presterade desto bättre på cykeln och löpningen.

Efter Halmstad blev det resa i Europa och blandad träningskvalitet innan Kalmar Ironman. Där blev det pannkaka. Har skrivit om det innan så behöver inte ta om det, men efter det bestämde jag mig för att köra medeldistans som längst under 2016. En bidragande orsak till det är att vi även ska få barn under våren! Jag kommer alltså få massor av upplevelser att skriva om! 🙂

Hösten blev årets höjdpunkt träningsmässigt. Jag fick tillbaka inspirationen och lyckades med planering och periodisering. Jag har även kunnat känna hur jag blir starkare och snabbare. Helt klart den bästa träningsperioden jag haft.
Den ska jag nu rida vidare på under 2016. Mitt beslut om att inte köra långdistans sprack… Frestelsen att se Lappland och köra ett mindre och mysigare lopp tog över. Jag ska köra Laponia Triathlon i juli. Till dess tänker jag vara bättre tränad än någonsin! Ska bli väldigt spännande att se hur det går med ett litet barn!

Men nu till statistiken! Det är ju det man vill läsa och se!
Vi börjar med total träningstid. 2014vs2015
Det är tydligt hur jag dippade i våras för att sedan hålla en jämn nivå året ut. Nöjd med det och efterhand kan jag ev börja öka lite för att få till en lite större mängd.

Styrketräning 2014vs2015
Ganska uppenbart att jag efter mina skador har behövt lägga massor av tid på rehab. Det är ju speciellt 3 månader som sticker ut här. Under hösten tycker jag att jag hamnat på en vettig nivå. Fortsätta så!

Simning 2014vs2015
Detta blir också en konstig jämförelse. Med alla axelskador sista åren så jag jag fått avstå simning i långa perioder. Under hösten ser det återigen bra ut.

Cykling 2014vs2015
Här ser man tydligt mitt haltande första månaderna 2015 då jag åkte skidor istället. Framåt sommaren rättar det till sig något men inte mycket. Framför allt är det långpass som har saknats i år. En lessons learned att ta med till 2016.

Löpning 2014vs2015
Löpningen är det som hållit i sig på ett helt ok sätt under 2015. Jag behöver även här fler långpass men det viktigaste är att knät håller. Håller tummarna för det under 2016.

Allt som allt blev det lite mindre träning under 2015 än 2014. Våren bidrog starkt till det. 2016 kommer jag tillbaka!



Periodisering

Träning Posted on Mon, December 14, 2015 15:31:22

Hösten har gått och vintern är här. Träningen har flutit på riktigt bra under hela hösten. Skulle säga att det är min bästa träningsperiod någonsin när det kommer till kontinuitet och kvalitet! För ett par månader sedan började jag periodisera träningen med 1-2-3-återhämtning och det har fungerat riktigt bra. Periodiseringen har förbättrat både min träning och mitt övriga liv en hel del! Det fina är att man har mycket tid över under återhämtningsveckan samt v1, för att göra annat som man också behöver hinna med. under v2 och v3 kan man däremot fokusera lite mera och få till all den träning man vill. Dessutom känns det som att jag har fått bättre effekt av träningen (inbillad eller ej…). Jag har tagit stora kliv i simningen, där vattenvana och förbättrad teknik kapat massor av tid sista tiden. Jag har bl.a. putsat PB på 50m, 100m och satte en helt ok tid på 1500m under klubbmästerskapen. I cyklingen har jag ökat mitt FTP med 5-10% sedan i somras så där känns det också bra även om det var en viss skillnad på att göra FTP-testet inomhus och på väg. Dessutom lär man sig köra själva testet. Men en ökning har jag helt klart gjort!

I övrigt i höst så har jag näst intill lyckats hålla mig fri från förkylningar, peppar peppar… Vet inte hur det kommer sig men jag brukar nästan alltid får min träning avbruten av halsont och annat. Måste reflektera över varför detta inte hänt i höst. Hoppas bara det håller i sig! Mina D-vitamintabletter? Magnesiumtabletterna? Någon nytta kanske de gör 🙂



Klubbmästerskap löpning

Tävling Posted on Sat, October 31, 2015 22:57:44

I torsdags var det dags för en av årets roligaste tävlingar; KM på 5000m. Som de senaste åren var det på Nya Ullevi. 7 grader varmt och uppehåll, inte helt givet i slutet av oktober… Förra året fick jag stå över pga löparknä och året innan dess gjorde jag 19.16. Alltså var det läge att gå under 19 i år. Jag hade planen att gå ut i 1:30 per varv vilken är ett tempo för 18:45. Höll det ganska väl de första varven. Hade en del ryggar att gå på men de gick lite för sakta. Jag hade bättre fart i kurvorna men kom inte riktigt om på långsidorna. När det var 3-4 varv kvar och jag hade haft några varv över 1:30 tog jag i och gick förbi ett par löpare. Ingen aning om någon gick med utan gjorde mitt lopp. Tiderna kom ner mot 1:30 igen. Jag höll planen ända till sista varvet då det blev all in och jag avslutade med ett 1:26-varv. I mål kom jag på 18:52. Nytt pers och nöjd. Sprang enligt plan!

Såhär i efterhand tror jag att jag hade mer att gå. Jag hade nog kunnat öka sista 1.5 varv. Jag var inte helt utslagen när jag gick i mål. Men bra att lära sig. Tror på PB nästa år med!



Next »