Hösten har gått och vintern är här. Träningen har flutit på riktigt bra under hela hösten. Skulle säga att det är min bästa träningsperiod någonsin när det kommer till kontinuitet och kvalitet! För ett par månader sedan började jag periodisera träningen med 1-2-3-återhämtning och det har fungerat riktigt bra. Periodiseringen har förbättrat både min träning och mitt övriga liv en hel del! Det fina är att man har mycket tid över under återhämtningsveckan samt v1, för att göra annat som man också behöver hinna med. under v2 och v3 kan man däremot fokusera lite mera och få till all den träning man vill. Dessutom känns det som att jag har fått bättre effekt av träningen (inbillad eller ej…). Jag har tagit stora kliv i simningen, där vattenvana och förbättrad teknik kapat massor av tid sista tiden. Jag har bl.a. putsat PB på 50m, 100m och satte en helt ok tid på 1500m under klubbmästerskapen. I cyklingen har jag ökat mitt FTP med 5-10% sedan i somras så där känns det också bra även om det var en viss skillnad på att göra FTP-testet inomhus och på väg. Dessutom lär man sig köra själva testet. Men en ökning har jag helt klart gjort!

I övrigt i höst så har jag näst intill lyckats hålla mig fri från förkylningar, peppar peppar… Vet inte hur det kommer sig men jag brukar nästan alltid får min träning avbruten av halsont och annat. Måste reflektera över varför detta inte hänt i höst. Hoppas bara det håller i sig! Mina D-vitamintabletter? Magnesiumtabletterna? Någon nytta kanske de gör 🙂