Till slut var det då dags att summera 2015. Ett år då det hände mycket, inte bara inom träning- och tävlingsvärlden. Tur var väl det för träning och tävling gick inte direkt perfekt under året!

Av någon anledning hade jag anmält mig till Öppet Spår igen, efter ett katastrofalt 2014. Det bestod enbart av historiskt bra fäste och obefintligt glid tillsammans med för varmt väder. Jag antar att det var någon sorts revanschlusta som fick mig att trycka på anmälningsknappen igen.
Träningen inför ett Vasalopp har för mig varit de positiva upplevelserna. Det är riktigt bra träning under vinterperioden och snö och kyla blir rätt trevligt. Höjdpunkten är såklart veckan i de svenska fjällen där man får gå all in och köra så mycket man bara kan på en vecka. Underbart!
De negativa upplevelserna har jag nu från 2 Vasalopp (Öppet Spår). 2015 blev precis som 2014 en katastrof. Denna gång med bra glid och noll fäste. Dessutom ännu varmare och blötare. Tiden blev ännu sämre och under våren hade jag inte en tanke på att anmäla mig igen.
Tittar man på min träning under vintermånaderna så har jag kunnat se under 2014 och 2015 att jag tvingas jaga mycket snö under dec-feb och annan träning blir lidande. Skidåkningen tar mycket tid. Den ska jag bara köra för att det är kul nu!

När jag tittar tillbaka på statistiken syns det tydligt att jag tränade alldeles för dåligt under vintern och våren. Där la jag inte alls någon grund för det som skulle komma under sommaren. Jag kan dock inte direkt klaga. Anledningen var till stor del att jag och min fru gifte oss under våren och det krävde sin rättmätiga tid av planering och förberedande. Inget jag vill ha ogjort!

Sommaren började kallt! Första tävlingen var Växjö Triathlon. Värmen hade inte riktigt kommit och det bestämdes faktiskt bara minuter innan start att det skulle bli avkortad simning. Skönt för en kruka som mig, men ändå synd då det blir svårare att jämföra prestationen med 2014. Detta blev det första riktiga provet av min axel sedan jag åter igen dragit den ur led i november 2014 och inte simmat något förrän i april.
Jag var väldigt nöjd med cyklingen i Växjö och även löpningen satt ok, men jag kommer vara starkare 2016!

Halmstad Triathlon i juni blev årets höjdpunkt prestationsmässigt. Jag gjorde en blek simning men presterade desto bättre på cykeln och löpningen.

Efter Halmstad blev det resa i Europa och blandad träningskvalitet innan Kalmar Ironman. Där blev det pannkaka. Har skrivit om det innan så behöver inte ta om det, men efter det bestämde jag mig för att köra medeldistans som längst under 2016. En bidragande orsak till det är att vi även ska få barn under våren! Jag kommer alltså få massor av upplevelser att skriva om! 🙂

Hösten blev årets höjdpunkt träningsmässigt. Jag fick tillbaka inspirationen och lyckades med planering och periodisering. Jag har även kunnat känna hur jag blir starkare och snabbare. Helt klart den bästa träningsperioden jag haft.
Den ska jag nu rida vidare på under 2016. Mitt beslut om att inte köra långdistans sprack… Frestelsen att se Lappland och köra ett mindre och mysigare lopp tog över. Jag ska köra Laponia Triathlon i juli. Till dess tänker jag vara bättre tränad än någonsin! Ska bli väldigt spännande att se hur det går med ett litet barn!

Men nu till statistiken! Det är ju det man vill läsa och se!
Vi börjar med total träningstid. 2014vs2015
Det är tydligt hur jag dippade i våras för att sedan hålla en jämn nivå året ut. Nöjd med det och efterhand kan jag ev börja öka lite för att få till en lite större mängd.

Styrketräning 2014vs2015
Ganska uppenbart att jag efter mina skador har behövt lägga massor av tid på rehab. Det är ju speciellt 3 månader som sticker ut här. Under hösten tycker jag att jag hamnat på en vettig nivå. Fortsätta så!

Simning 2014vs2015
Detta blir också en konstig jämförelse. Med alla axelskador sista åren så jag jag fått avstå simning i långa perioder. Under hösten ser det återigen bra ut.

Cykling 2014vs2015
Här ser man tydligt mitt haltande första månaderna 2015 då jag åkte skidor istället. Framåt sommaren rättar det till sig något men inte mycket. Framför allt är det långpass som har saknats i år. En lessons learned att ta med till 2016.

Löpning 2014vs2015
Löpningen är det som hållit i sig på ett helt ok sätt under 2015. Jag behöver även här fler långpass men det viktigaste är att knät håller. Håller tummarna för det under 2016.

Allt som allt blev det lite mindre träning under 2015 än 2014. Våren bidrog starkt till det. 2016 kommer jag tillbaka!